مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع): 
مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) گفت: ظرفيت پذيرش دانشگاه ها در كنكور 98 بيشتر از تعداد متقاضيان است و امكان ثبت نام اين كنكور براي متقاضيان پذيرش بدون آزمون دانشگاه‌ ها هم فراهم مي باشد. 
کد خبر: ۷۰۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 26 January 2019

به گزارش تابناک رضوی، دكتر حسين توكلي مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور در همايش تخصصي «بررسي شيوه‌هاي جديد پذيرش دانشجو در مراكز آموزش عالي» كه با حضور نمايندگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان سنجش كشور و مديران و مشاوران اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد، اظهار كرد: بر اساس مصوبه سال 1392 مجلس شوراي اسلامي و مصوبات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، حداقل 85 درصد از ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته محل هاي دانشگاهي كه متقاضي كمتري نسبت به رشته هاي ديگر دارد، در تمامي زير نظام هاي آموزش عالي بر اساس سوابق تحصيلي داوطلبان انجام مي شود و برگزاري كنكور براي 15 درصد ديگر صورت مي گيرد. 

سخنگوي رسمي سازمان سنجش آموزش كشور افزود: در سال جاري بر اساس مصوبه شوراي سازمان سنجش و پذيرش، قرار شد پذيرش تكميل ظرفيت در 8 هزار و 770 كد رشته محل در بهمن ماه امسال صرفا بر اساس سوابق تحصيلي داوطلبان صورت گيرد و از افراد متقاضي خواسته شده است كه در صورت تمايل به كد رشته محل‌هاي اعلام شده، درخواست خود را براي ثبت نام به همان مراكز آموزش عالي ارسال كنند و محدوديتي براي انتخاب چند كد رشته وجود ندارد و در نهايت يك محل انتخابي برايشان انتخاب مي شود. 

 

امكان ثبت نام كنكور 98 براي متقاضيان پذيرش بدون آزمون 

وي افزود: همچنين يكي از سوالان داوطلبان آن است كه متقاضيان حضور در كنكور 98 ديگر نمي توانند در پذيرش بر اساس سوابق تحصيلي مراكز آموزش عالي ثبت نام كنند؛ در حالي‌كه متقاضيان هم امكان ثبت نام در پذيرش بدون آزمون را دارند و هم كنكور سراسري سال 98 و بعد از اعلام نتايج اين امكان براي دانشجو وجود دارد كه در يكي از محل هاي كد رشته قبولي بدون آزمون و يا با آزمون مشغول به تحصيل شود. 

دكتر توكلي خاطرنشان كرد: در كنكور سال 1397، 63/5 درصد از كل داوطلبان شركت كننده در كنكور را متقاضيان رشته هاي علوم تجربي تشكيل دادند و دليل اين بالا بودن تقاضا براي ورود به چند رشته خاص دانشگاهي مانند پزشكي بود كه ظرفيت پذيرش كل آن ها به 9 هزار نفر نمي رسيد. 

پدر كنكور ايران اذعان كرد: در دهه ‌هاي گذشته ظرفيت پذيرش در دانشگاه ها بسيار پايين تر از تعداد متقاضيان ورود به دانشگاه ها بود، اما اكنون ظرفيت پذيرش دانشجو در ايران، بيشتر از تعداد متقاضيان ورود  به مراكز آموزش عالي است و همين امر  باعث يك ارتقاي فرهنگي و علمي در كشور شده است. 

 

محتواي كتاب درسي، تنها منبع كنكور 

اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: از سال 1348 كه نخستين كنكور رسمي توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شد تاكنون به همه داوطلبان گفته شده است كه سوالات و منابع كنكور تنها از محتواهاي كتاب هاي درسي است و مطالعه ديگر كتاب ها، يك مطالعه آزاد است  و هيچ سوالي از كتاب هاي كمك درسي و كمك آموزشي  طرح نمي شود. 

 

 

توصيه پدرانه پدر كنكور ايران 

به گفته اين مقام مسئول، توصيه ما به دانش آموزان آن است كه رشته هايي را انتخاب نمايند كه متناسب با علايق، خلق و خو و ويژگي هاي روحي و جسمي آن ها باشد و با شناخت، آگاهي و بينش كافي وارد اين رشته ها شوند و به گفته و شنيده ها توجه نداشته باشند؛ زيرا اگر دانشجويي با علاقه و شناخت وارد يك رشته اي در مقطع كارداني شود و خوب فارغ التحصيل شود بهتر از دانشجويي است كه وارد يك رشته پزشكي يا مهندسي شده و بر اساس گفته ها و شنيده هاي ديگران آن را انتخاب كرده است و بعد از مدتي به اين نتيجه مي رسد كه هيچ گونه علاقه مندي و يا استعداد تحصيلي در آن رشته را ندارد كه منجر به ترك آن رشته مي شود و يا در صورت فارغ التحصيلي نمي تواند تعهد علمي لازم را  نسبت به جامعه داشته باشد. 

دكتر توكلي در ادامه با اشاره به سابقه و قدمت طولاني برگزاري كنكور در ايران، بيان كرد: نخستين كنكور رسمي در كشور در سال 1341 توسط تعدادي از همكاران دانشگاهي در يك استان به صورت متمركز برگزار شد اما با نظر دستگاه هاي زيربط در سال 1347 اساس نامه مركز آزمون‌شناسي ايران يا به عبارتي سازمان سنجش آموزش كشور به تصويب رسيد و از سال 1348 براي نخستين بار تا كنون پذيرش دانشجو در كنكور سراسري توسط اين مركز همه ساله انجام مي شود. 

  

 

تنها10 درصد متقاضيان اولين كنكور وارد دانشگاه شدند 

وي تعداد متقاضيان شركت در كنكور سراسري سال 1348 را  73 هزار و 773 داوطلب  ذكر كرد  و افزود: ظرفيت پذيرش در همان سال ها هم بسيار محدود بود و تنها 10 درصد داوطلبان توانستند وارد دانشگاه شوند. 

به گفته اين مقام مسئول، تا قبل از انقلاب فرهنگي ، 11 كنكور سراسري توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شد و بعد از آن از سال 1361 تا كنون، اين سازمان مجري برگزاري 48 كنكور سراسري بوده است. 

  

برگزاري سالانه 150 آزمون 

به گفته سخنگوي رسمي سازمان سنجش آموزش كشور، عده اي تصور مي كنند كه اگر كنكور سراسري حذف شود ديگر كاري براي سازمان سنجش آموزش كشور باقي نمي ماند؛ در حالي‌كه سالانه بيش از 150 آزمون مختلف توسط اين سازمان برگزار مي شود. به عبارتي در هر هفته به طور متوسط سازمان سنجش متولي برگزاري بيش از سه آزمون است كه آزمون سراسري هم يكي از اين آزمون ها است. 

دكتر توكلي ادامه داد: سازمان سنجش آموزش كشور توانسته است با استفاده از متخصصان، برنامه ريزي هاي لازم را براي پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي داشته باشد و همه ساله اگر اطلاعات و دستورالعمل ها تغيير پيدا كند به موقع به داوطلبان اطلاع رساني مي شود. 

 

 

تحصيل بيش از 3 ميليون دانشجو در ايران 

معاون دﻓﺘﺮ ﮔﺴﺘﺮش و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه اين همايش تخصصي با اشاره به تحصيل بيش از 3 ميليون دانشجو در ايران بيان كرد: موضوع گسترش آموزش عالي پديده اي جهاني است كه منحصر به كشور ما نيست و بعد از جنگ جهاني دوم در دنيا شاهد شكل گيري شيوه هاي مختلف نظام آموزشي شامل نخبه گرا، توده اي و مجازي در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي هستيم. 

دكتر شاهين همايون آريا گفت: اكنون در دنيا زمينه دست يابي عموم مردم به آموزش هاي عالي فراهم شده است به گونه اي كه در كشوري مانند كانادا بيش از 90 درصد مي توانند از خدمات نظام آموزش عالي بهره مند شوند. 

به گفته اين مقام مسئول طي دو دهه گذشته در كشور ظرفيت هاي پذيرش در دانشگاه ها بسيار محدود بود و ورود به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي براي جوانان تبديل به يك كابوس شده بود، اما به مرور زمان و با گسترش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در كنار دانشگاه هاي دولتي شاهد ظرفيت بالاي پذيرش دانشجو هستيم و دانشگاه هاي غير دولتي و غير انتفاعي، پيام نور، علمي و كاربردي، فني و حرفه اي و دانشگاه هاي وابسته به مراكز دولتي در كنار دانشگاه هاي دولتي وجود دارد كه هر كدام فلسفه وجودي خاصي را براي شكل گيري داشته است. 

وي با اشاره به شيوه هاي گزينش دانشجو در كشورهاي پيشرو گفت: در اين كشورها، كنكور به اين شكل كه در ايران برگزار مي شود، وجود ندارد. اما در كد رشته  محل هايي كه تقاضا براي ورود به يك رشته خاص بيش از ظرفيت است، فيلترهايي براي جذب دانشجو وجود دارد و در ايران هم حذف كنكور به اين معنا نيست كه سنجش و پذيرش ناديده گرفته مي شود. 

قاسمعلي خدابنده مديركل اموزش و پرورش خراسان رضوي سخنراني ديگر همايش «بررسي شيوه‌هاي جديد پذيرش دانشجو در مراكز آموزش عالي» بود كه اظهار كرد: ما در آموزش و پرورش يك رويكرد پژوهش محورانه را اتخاذ و پژوهش سراي هاي دانش آموزي و كارگاه هاي فني و حرفه اي را راه اندازي نموديم ولي خيلي زود به فراموشي سپرده شد و اقبال خوبي از سوي دانش آموزان صورت نگرفت. 

 

رويكرد كارآفرينانه دنيا به آموزش 

وي افزود: امروز رويكرد آموزش در دنيا يك رويكرد كارآفرينانه است و همه كشورهاي توسعه يافته آموزش را با محوريت كارآفريني ارائه مي دهند كه منجر به خود اشتغالي و يا كارآفريني و اشتغال زايي براي ديگران مي شود. 

وي با انتقاد از اينكه بخاطر مشكلات و عدم برنامه ريزي هاي صحيح، امروزه همه فارغ التحصيلان مدارس ما تقاضاي ورود به دانشگاه ها را دارند، تصريح كرد: خواست عمومي جامعه و انتظارات و توقعات حاكم بر آن باعث شده كه آموزش و پرورش و آموزش عالي را به سمت خود بكشاند و اكنون با گسترش مراكز آموزش عالي شاهد هستيم كه رقبات بر سر درصد محدودي از كد رشته محل ها وجود دارد. 

 

  

 

غول كنكور اهداف تربيتي را تحت شعاع قرار داد 

وي گفت: غول كنكور همه ما را در آموزش و پرورش به سمت و سويي برد كه همه اهداف تربيتي را يادمان برود، از طرف ديگر مراكز آموزش عالي هم خيل عظيم فارغ التحصيلاني كه جوياي كار با مدارك دانشگاهي هستند را بوجود اورد. 

مدير كل آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: از اين رو سند تحول آموزش و پرورش تصويب شد تا ما از اين آموزش زدگي صرف و ورود  بي رويه به دانشگاه فاصله بگيرم و به سمت تربيت يك شهروند مطلوب و وظيفه پذير و يك فرد اخلاق مدار حركت كنيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار